به گفته افکارنیوز،

پاسخ اجمالی

بنا بر فتوای همه مراجع تقلید شیعه، خوردن گوشت انواع خرگوش (چه سم دار چه بی سم- چه نر و چه ماده) حرام هست. این فتوا بر اساس روایاتی هست که خوردن گوشت خرگوش را جایز ندانسته اند. پس؛ این حکم فرمان خدا هست و فرمان خدا تنها از آن جهت که امر او هست باید اطاعت شود، نه از آن جهت که ما علم به مصلحت و حکمت های آن داشته باشیم. البته ما معتقدیم که خداوند حکیم هست و همه اوامر و نواهی او بر اساس مصالح و منافع بندگان هست و لو اینکه ما فعلاً از فلسفه حرمت آن آگاهی نداشته باشیم. البته در روایاتی به فلسفه این حرمت، اشاراتی شده همانند اینکه این حیوان از جمله حیوانات مسخ شده هست و غیره که در پاسخ تفصیلی اشاره می شود.

پاسخ تفصیلی

بنا بر فتوای همه مراجع تقلیدشیعه، خوردن گوشت انواع خرگوش (چه سم دار چه بی سم-چه نر و چه ماده) حرام هست. همه احکام و دستورات الهی دارای مصلحت و حکمت های والایی هست؛ که به بعضی از آنها خود روایات اشاره کرده اند و بعضی دیگر را به خود مکلف واگذار کرده اند که به کمک عقل و علم به آنها دست یابند. البته در مواردی عقل قدرت کشف اسرار را ندارد یا فعلاً با این امکانات و پیشرفت علوم، قادر نیست به حکمت این احکام دست یابد و ممکن هست در آینده بر بشر مکشوف گردد. از این رو حکمت بسیاری از دستورات الهی هنوز بر انسان ها روشن نشده هست، اما ما چون یقین به حکیم بودن خدا داریم، در همه این موارد تابع حکم شرعی هستیم.

خوب هست بدانیم که شایسته ترین عبادت این هست که دستورات حق تعالی از جهت ربوبیت و مولویت اطاعت شود. گرچه علت و حکمت دستور و حکمی بر انسان روشن نباشد. عبد بودن انسان در این جا نمایان می شود؛ زیرا کسی که منکر خدا هم هست اگر به مصلحت احکام پی ببرد بر طبق آن احکام عمل خواهد کرد و هیچ فرقی بین این کافر و مؤمنی که به خاطر مصالح احکام، اطاعت می کند، وجود نخواهد داشت.

از آن جا که غذاهای فاسد، مضر و حرام در ساختار وجودی انسان اعم از روحی و روانی او تأثیر به سزایی داشته و در تهذیب، تزکیه و افکار آدمی اثر گذار هست، اسلام به مسأله غذا توجه کامل داشته هست، بارها در مورد غذاهای فاسد، مضر و حرام هشدار داده هست همان گونه که تحریم گوشت خوک، مردار و خون،چندین بار در قرآن تکرار شده هست، در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز به انواع حیوانات حرام گوشت به دلیل ضررها و پلیدی که دارد اشاره گردیده هست:

یکی از دلائل حرمت گوشت خرگوش روایاتی هست که از امامان معصوم (علیهم السلام) رسیده هست. در این روایات معصومان خوردن گوشت خرگوش را جایز ندانسته اند. دانشمندان شیعه با توجه به همین روایات به حرام گوشت بودن خرگوش حکم داده اند.

در این روایات درباره علت حرام گوشت بودن خرگوش، سه مطلب را می توان یافت:

۱-در بعضی از روایات آمده هست که خرگوش جزو حیوانات مسخ شده می باشد؛ از این رو خوردن گوشت آن جایز نیست. منقول از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: «میمون، خوک، سگ، فیل، گرگ، موش، خرگوش و سوسمار و … از حیوانات مسخ شده می باشند و خوردن آنها جایز نیست.»

چند روایت دیگر نیز با همین مضمون از امامان معصوم (علیهم السلام) نقل شده هست. مرحوم شهید ثانی می فرماید: «منظور از این روایات این هست که انسان های مسخ شده به شکل این حیوانات بودند؛ زیرا انسان مسخ شده، بیش از سه روز باقی نمی ماند و می میرد.»

بنابر این مقصود از این روایات این نیست که این حیواناتی که امروزه نیز وجود دارند، همان انسان های مسخ شده هستند.

شاید بتوان گفت که مسخ شدن بعضی از انسانهای گناهکار به شکل این حیوانات به یک خباثتی در این حیوانات دلالت دارد و گرنه چرا خداوند این گناه کاران را به شکل حیوانات دیگر مسخ نکرده هست. شاید همین خباثت مادی یا معنوی در این حیوانات، سبب حرام گوشت شدن آنها شده هست.

در «وسائل الشیعه» ابوابی به این مسأله اختصاص یافته هست و در آن به فلسفه تحریم مردار، خون، گوشت خوک، خرگوش، عقرب و … پرداخته هست، بابی هست تحت عنوان تحریم گوشت حیوانات مسخ شده، حیواناتی که صورت انسانی داشته اما بر اثر ارتکاب بعضی از اعمال ناشایست به صورتی یکی از حیوانات در آمده هست، از جمله روایتی هست که در وسائل الشیعه و در کتاب المواعظ العددیه باب ۱۳ گانه و کتب دیگر، منقول از موسی بن جعفر(علیه السلام) که فرمودند:

قال: المسوخ ثلاثه عشر: الفیل، و الدّب و الارنب و العقرب و … فسئل یابن رسول الله(صلی الله علیه و سلم) ما کان سبب مسخ هؤلاء؟ فقال: اما الفیل فکان رجلا جبارا لوطیا لا یدع رطبا و لا یابسا و اما الدّب فکان رجا مؤنتا یدعوا الرجال إلی نفسه، و أما الأرنب فکانت إمرائته قذرها لا تغتسل من حیض و جنابتها و لا غیر ذلک و أما العقرب فکان رجلا همّازا لا یسلم منه أحد … ؛ نقل هست که حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) فرمودند: مسخ شده ها سیزده تا می باشند: از جمله فیل، خرس، خرگوش و عقرب … ، از حضرت سؤال شد سبب مسخ این ها چیست؟ ایشان فرمود: اما فیل مرد ستمگر و بی بند و باری بود که تر و خشک را با هم می سوزاند، و اما خرس مرد بدکاره ای بود که دیگران را برای انجام کارهای زشت با خود فرا می خواند و اما خرگوش به صورت زن پلیدی بود که از حیض و جنابت و غیره غسل نمی کرد و اما عقرب (کژدم) به صورت مردی بود که هیچ شخصی از آزار و نیش او سالم نبود … .»

۲-  در بعضی دیگر از روایات آمده هست که «خرگوش حرام هست؛ چون مانند گربه و حیوانات درنده دارای چنگال هست.»[۴] (حیواناتی که دارای چنگال هستند، حرام گوشت می باشند)

۳- در روایتی دیگر  منقول از علی بن موسی الرضا (علیه السلام) آمده که می فرماید: «چون خرگوش دارای خونی؛ مانند خون زنان هست، حرام گوشت می باشد»

خلاصه علت اصلی و واقعی و به تعبیر دیگر “علت تامه” همه احکام برای ما مشخص نیست و آنچه در روایات آمده تنها حکمت بعضی از احکام هست، اما علت تامه بسیاری از احکام برای ما کاملاً مشخص نشده ‏هست، و از آنجا که ما خدا را حکیم و دانا می دانیم، ایمان داریم که اگر ما را به انجام کاری دعوت و امر کرده هست قطعاً در آن کار مصلحتی وجود داشته و نفع آن به خود ما می رسد و اگر ما را از انجام عملی نهی کرده هست قطعاً در آن کار مفسده و ضرری وجود داشته که اگر آن را ترک نکنیم ضرر آن به خود ما می رسد.

شایان ذکر هست در فرض سوال شما که گوشت خرگوش برای بعضی بیماری ها مفید هست در مقابل برای بسیاری از بیماری ها مضر و برای افراد سالم باعث بیماری های مختلفی می شود لذا انسان عاقل:

۱- دفع ضرر را مقدم بر جلب منفعت میداند

۲- درصد مفید و مضر بودن کار را می سنجد اگر ضرر بیشتر بود انجام نمی دهد مثلا خداوند متعال در سوره شریفه بقره در آیه ی ۲۱۹ در مورد

علت تحریم شراب و قمار می فرماید:

یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما إثم کبیر و منافع للناس و إثمهما أکبر من نفعهما …

در باره شراب و قمار، از تو مى پرسند، بگو: «در آن دو،گناهى بزرک، و سودهایى براى مردم هست، [ولى ] گناهشان از سودشان بزرگتر هست.

و در مورد گوشت خرگوش روشن هست که ضرر آن بیشتر از نفعش هست به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میشود.

“مصرف گوشت خرگوش مرگ‌آور هست”

عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران گفت: مصرف گوشت خرگوش به دلیل ایجاد مسمومیت با ‘آتروپین’ می تواند سبب اختلال در سیستم بدن و در بعضی موارد منجر به مرگ شود.

دکتر سید جاوید آل داوود در گفت و گو با آینده برتر افزود: ‘آتروپین’ یکی از ترکیباتی هست که در سیستم اعصاب خودکار بدن

نقش دارد و سبب تحریک اعصاب پاراسمپاتیک می شود.

وی اظهارداشت: اعصاب پاراسمپاتیک در بسیاری از فعالیت های قلبی، تنفسی و گوارش نقش اصلی را ایفا می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: در بدن خرگوش ترکیبی به نام ‘آتروپیناز’ وجود دارد ، لذا این سم تاثیری بر بدن خرگوش نداشته و سبب مسمومیت آن نمی شود.

آل داوود ادامه داد: اما تجمع این ترکیب در بدن خرگوش سبب می شود که گوشت آن بسیار سمی شده و در صورت مصرف، سیستم اعصاب خودکار انسان و حیوان را به شدت مختل کرده به گونه ای که این اختلال با تاثیر بر سیستم تنفسی و قلب می تواند منجر به مرگ شود.

وی گفت: خوشبختانه در دستورات شرعی اسلام خوردن گوشت خرگوش حرام بوده و این نشانگر دوراندیشی و دیدگاه علمی در دستورات دین مبین اسلام هست.

درفقه امامیه گوشت خرگوش و هر حیوانى که در زیر زمین زندگى و لانه‏سازى مى‏کند، حرام هست. مسلما در تحریم این گونه مسائل، دین قصد تنگ گرفتن بر بندگان را نداشته هست و مصالح عالیه‏اى براى انسان در مراعات این احکام بوده و هست؛ گرچه جزئیات مسأله براى ما روشن نباشد.

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما