کد خبر:


‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “

با موفقیت ارسال شد

“+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

به گفته خبرنگار سینمایی آینده برتر، اولین نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی کلیپ عمار با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری و سیدرسول منفرد، دبیر این جشنواره عصر امروز در در حسینه هنر برگزار شد.
وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی کلیپ عمار در این نشست خبری با اشاره به اکران‌های مردمی این جشنواره گفت: محل‌هایی که برنامه های اکران مردمی کلیپ های عمار در آنجا برگزار می شود شامل دانشگاه، مدرسه، هیات حسینیه، نمازجمعه، محل کار، نمازخانه، باشگاه ورزشی، گیم نت، کانون فرهنگی، خانه سالمندان، کمپ ترک اعتیاد، زندان، موزه ها و سینماها هست.
وی افزود: در حال حاضر ۵۰ هزار گفته مصور از اکران های مردمی در اماکن مختلف برای مخاطبان گوناگون در سراسر کشور موجود هست که تصویر ها و گفته های آن در سایت جشنواره قرار گرفته هست. از جمله این اماکن می توان به سینما آفریقا در مشهد، آموزشگاه زبان در کرج، سالن مسجد شهید محلاتی، اردوی جهادی در بوشهر، خوابگاه دانشجویی در سیرجان، اتوبوس سیار در شهرکرد، حسینیه ای در فارس، تماشاخانه ای در دانشگاه علوم پژشکی کاشان، دانشگاه زاهدان، کمپ ترک اعتیاد، یک زندان در سمنان و حتی چند مرکز فرهنگی در کالیفرنیا اشاره کرد.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار با اشاره به جنبش رسانه های هنری در کشورهای اسلامی ادامه داد: در جهان اسلام و در کشورهای اسلامی ۸۰ درصد مردم مومن و متدین هستند ۱۰ درصد دیگر غیر دینی و غیر مذهبی هستند. متاسفانه جنبش رسانه های هنری در کشورهای اسلامی با فضای فرهنگی و مذهبی این کشورها هماهنگی ندارد.
جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از تلاش های پیوسته و دائم جشنواره عمار ایجاد عدالت رسانه ای و دسترس بودن کلیپ ها برای مردم در مناطق محروم کشور هست. نکته جالب این هست که اغلب اکران کننده های ما در این مناطق دانش آموزان، کشاورزان، رانندگان، کارمندان و حتی کارگران هستند.
وی اضافه کرد: برنامه اکران کلیپ های جشنواره عمار با انواع و اقسام وسائل و تجهیزات مختلف و گوناگون انجام می شود. به نظر می رسد که در جامعه ۸۰ میلیونی ایران اگر بخواهیم منتظر باشیم تا سراسر کشور امکاناتی همانند سینما فرهنگ و پردیس سینمایی کوروش برای اکران کلیپ ها داشته باشند به عمر بسیاری از هموطنان ما نخواهد رسید.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار یادآور شد: نکته دیگر این هست که یک سری از کلیپ هایی که در جشنواره های دیگر دیده نمی‌شوند، در عمار ضریب می‌گیرند. بر این اساس یک جریان فیلمسازی اگر قصد دارد قدرتمند شود باید در معرض دید عموم قرار بگیرد، نقد شود تا نقاط مختلف ضعف آن برطرف شود. خوشبختانه جشنواره مردمی کلیپ عمار توانسته تا حدودی خلاء موجود در سینمای ایران را پر کند.
جلیلی تصریح کرد: اتفاق مبارک دیگری که در جریان برگزاری جشنواره عمار در حال رخ دادن هست تبدیل این جشنواره از یک جریان هنری مطلق به جریان فرهنگی و اجتماعی هست. در اطراف و پیرامون جشنواره اتفاقات مبارکی در حال شکل گرفتن هست که نمونه آن تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا در شهرها و روستاهای مختلف هست.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در کنار برنامه نمایش کلیپ های عمار شاهد برگزاری نمایشگاه های کتاب و اجرای برنامه شب های خاطره هستیم. این برنامه ها اقدامات مبارک و بسیار خوبی هست که در کنار محور سینمایی آن شکل گرفته هست.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار افزود: مسئله مهمی که در جشنواره عمار دنبال می شود و بارها هم بر آن تاکید کرده ایم این هست که نمی‌تواند استراتژی فرهنگی نظام بر نفی، نهی و سلب باشد. متاسفانه باید اعتراف کنیم که در بعضی از دستگاه های اجرایی و در بعضی از مقاطع استراتژی سلب حاکم هست.
جلیلی ادامه داد: جشنواره مردمی کلیپ عمار دعوت به دیدن و تماشا هست. این جشنواره سازمان تماشای انقلاب اسلامی را دنبال می کند. امروز می‌بینیم که در بسیاری از مصلی های نمازجمعه سراسر کشور قبل از خطبه ها کلیپ پخش می شود.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی کلیپ عمار تلاش می کند با محصولات فرهنگی که با مبانی بومی، فرهنگی، دینی و انقلابی ساخته شده هست سطح مصرف فرهنگی کشور را رشد و ارتقاء بدهد.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار اضافه کرد: کم هزینه بودن در اکران کلیپ ها، دیگر اقدامات و دستاوردهای جشنواره عمار هست. زیرا اگر سایر دستگاه ها بخواهند این کلیپ ها را اکران کنند ده ها میلیارد تومان هزینه صرف خواهند کرد.
جلیلی یادآور شد: اتفاق دیگری که در جریان برگزاری جشنواره مردمی کلیپ عمار رخ می دهد دیدن کلیپ توسط فیلمساز در کنار مردم هست. ما در این جشنواره به دنبال افزایش این نوع پخش کلیپ هستیم تا فیلمسازان بیشتر از پیش بازخورد دیدن شدن کلیپ های خود توسط مردم را دریافت کنند.
وی عنوان کرد: یکی از افتخارات ما در جشنواره عمار این هست که شهدا و خانواده های شهدا جایگاه ویژه ای در برنامه های اکران کلیپ، افتتاحیه و اختتامیه دارند و همیشه در برنامه های ما در ردیف های نخست برنامه قرار می گیرند و سایر مسئولان هستند که بعد از آنها جای دارند.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار تصریح کرد: نکته مهم دیگر در جشنواره مردمی کلیپ عمار این هست که افرادی که در چرخه اکران مردمی وارد شدند و دوربین به دست گرفتند، به فیلمساز این جشنواره تبدیل شدند. ما یک بخشی ار به جشنواره اضافه کردیم با عنوان «کلیپ ما» که در این بخش فیلمساز و سوژه بسیار به هم نزدیک شده اند.
جلیلی ادامه داد: گام نخست جشنواره کلیپ عمار پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی و گام دوم آن پیوست اقتصادی هست. به عبارتی بهتر ابتدا باید آن ذائقه سازی صورت بگیرد و مردم با این جنس کلیپ ها آشنا شوند و با آنها انس بگیرند. سپس در ادامه این راه از طرق مختلف تلاش می کنیم تا پیوست و چرخه اقتصادی این اکران ها نیز شکل بگیرد.
نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی کلیپ عمار در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی گفت: اتفاق خوبی که برای جشنواره مردمی کلیپ عمار افتاده این هست که شاهد ورود موج جدیدی از محققان و فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی هستیم.
وی افزود: این محققان و فیلمسازان بسیاری از بارهایی را که برای اصلاح کشور بر دوش افراد هست بر دوش می کشند. این موضوع پدیده ای هست که از جشنواره عمار شروع شده و به دانشگاه ها رسیده هست. نکته مهم اینجاست که این پدیده روبه رشد هست.
دبیر جشنواره مردمی کلیپ عمار ادامه داد: این پدیده از عرصه مستندسازی شروع شده و در عرصه داستان سازی ادامه پیدا می کند. در این راستا شاهد پرداختن به موضوعات خوبی هستیم که موجب تغییر و تحولاتی در جامعه شده هست. به عنوان مثال من در برنامه خود از مستند «داد» برای این بحث استفاده کردم که مردم ما باید حق اعتراض داشته باشند تا اینکه با پلیس درگیر شوند.
طالب زاده خاطرنشان کرد: این تغییر و تحول در حوزه اعتراضات اجتماعی از جشنواره عمار و مستند «داد» آغاز شد و ما در برنامه تلویزیونی به آن پرداختیم که بعدها منجر به شکل گیری اعتراضاتی به مشکلات بانکی شد که مشاهده کردیم نیروی انتظامی در آن دخالت نکرد.
وحید جلیلی در ادامه صحبت های نادر طالب زاده اشاره کرد: در مدت زمان کوتاهی که بر روی فروش مستند «داد» کار کردیم بالای ۱۲ هزار نسخه آن به فروش رفته هست که این موضوع برای یک کار مستند، بسیار خوب هست.
وی افزود: این موضوع نشان دهنده این هست که ظرفیت های بسیار خوبی حتی برای شکل گیری چرخه اقتصادی سینمای انتقادی انقلاب اسلامی وجود دارد.
نادر طالب زاده در ادامه خاطرنشان کرد: باید به سمت برنامه سازی تلویزیونی حرکت کنیم. برنامه سازی تلویزیونی عرصه جدید و هنری هست که باید به صورت جدی بر روی آن فکر کنیم و برای آن اقدام به برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: عرصه برنامه سازی تلویزیونی عرصه ای هست که باید به طور جدی در مورد آن فکر شود و برای آن برنامه ریزی کنیم. این موضوع که تلویزیون را جذاب کنیم مسئله مهمی هست و نمی توان بی توجه از کنار آن عبور کرد.
دبیر جشنواره مردمی کلیپ عمار یادآور شد: برنامه سازی حوزه ای هست که ورای مستندسازی ویژه تلویزیون هست و باید برای آن اتاق فکری را ایجاد کرد.
وحید جلیلی در تکمیل صحبت های نادر طالب زاده گفت: دوستان ما در تلویزیون تا امروز که راهی برای ورود بسیاری از ظرفیت ها باز نکرده اند. البته اخیرا صحبت هایی در این حوزه صورت گرفته که ظرفیت فیلمسازان عمار نیز پای این کار بیاید. یک نمونه آن برنامه همبازی هست که از شبکه نسیم پخش شده هست.
وی افزود: این موضوع نیازمند این هست که صدا و سیما مقداری حلقه بسته تهیه کنندگی داخل خود را بشکند و به ظرفیت های وسیع جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه هنری و رسانه ای توجهی جدی کند.
جلیلی ادامه داد: از دوستانمان در وزارت ارشاد تشکر می کنم که سال قبل دو دستگاه سینما سیار در اختیار ما قرار دادند. البته ما اعلام کرده بودیم که آمادگی فعال کردن ۲۰ دستگاه را در کل کشور داریم. در حقیقت اگر قرار هست این شاخه از اکران سینمایی در کشور فعال شود یکی از جاهایی که قابلیت های خود را در این زمینه نشان داده جشنواره عمار هست.
نادر طالب زاده در بخش دیگر این نشست خبری گفت: همکاری تلویزیون با جشنواره مردمی کلیپ عمار خوب بوده هست. رسانه ملی اشتیاق خوبی داشت و در برنامه های مختلف اقدام به دعوت از فیلمسازان جوان می شد. حتی فیلمسازان جوان در زمان برگزاری جشنواره در برنامه های تلویزیونی حضور پیدا می کردند.
وی افزود: جشنواره عمار در زمان برگزاری خود در تلویزیون حضور دارد اما جا دارد تا این وضعیت بهتر از قبل شود. نکته دیگر با توجه به اینکه هر سال نسبت به سال قبل رشد کمی و کیفی کارهای بیشتر می شود می طلبد که تلویزیون به آنها بیشتر بپردازد.
طالب زاده ادامه داد: جشنواره عمار نسبت به سایر برنامه های همانند خود بسیار متفاوت هست و نشان داده که بسیاری از بارهای آن به منزل رسیده هست. بنابر این باید بر روی تعامل با تلویزیون کار کنیم تا این ارتباط هرچه بیشتر بهتر و مفیدتر شود.
وحید جلیلی در بخش دیگر این نشست خبری گفت: در آثاری که در قالب جشنواره عمار به نمایش در می آید، تنوع به چشم می‌آید. بر این اساس اگر تلویزیون، رسانه ملی محسوب می شود جمهور مردم باید در آن حضور داشته باشند. یک سوم مردم ایران در روستاها زندگی می کنند و زندگی، مشکلات و ظرفیت های آنها چه بازتابی در تلویزیون دارد؟
وی افزود: این بخش فراموش شده از جامعه حضور زنده تری نسبت به رسانه ملی در جشنواره مردمی کلیپ عمار دارد. حتی اقشار مختلف ازجمله جراحان، دانشمندان، نخبگان دانشگاه شریف و حتی فلان روستایی اهل نیشابور می بینیم.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار ادامه داد: در کارهای سینمایی و مستند لازم هست تا به فرم و جذابت های سینمایی توجه کنیم. اما باید بدانیم که سینما یک هنر، صنعت و رسانه هست. مدافعان بخش هنری سینما در ایران بدنه قوی داشته و از رسانه های گوناگونی برخوردار هستند.
جلیلی خاطرنشان کرد: اگر جنبه رسانه ای ماهیت سینمای ایران را انکار کنیم باید کل سینمای ایران را تعطیل کنیم. مردم اگر به خاطر اینکه فیلمی صرفا ارزش های فنی دارد آن را می بینند چرا ما نیاییم و آثار خارجی را نشان بدهیم.
وی اضافه کرد: سینما برای ما مهم هست اما ملت، فرهنگ و جامعه برای ما مهمتر هست. البته کسی نباید بگوید که چون موضوع و محتوای کلیپ من ارزشمند هست به هر صورتی ساخته شد اشکالی ندارد. اتفاقا اگر فیلمسازی متعهد و ارزشی هست باید توان خود را به کار بگیرد تا اثر او به لحاظ فرم هم خوب و مناسب باشد.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار یادآور شد: این موضوع که هیات داوران و داوری جشنواره یک نوع داوری غیرمتعارف هست و افرادی که در بین هیات داوران هستند تخصص سینمایی ندارند نیز از دیگر اشتباهات رایج هست. این موضوع که فردی که سینمایی نیست پس نمی‌تواند در مورد فیلمی هر اظهار نظر کند غلط مشهوری هست که مشخص نیست چگونه به رسانه ها راه پیدا کرده هست.
جلیلی عنوان کرد: بالاخره بخش مهمی از سینما محتوا هست و اصلا فرم ادامه محتوا محسوب می شود. در حقیقت زمانی که محتوا به خوبی شکل می‌گیرد به فرم مناسب خود می رسد. حتی اگر به دوره های ابتدایی جشنواره فجر هم نگاه کنید می بینید که داوران، افرادی بودند که تخصص سینمایی هم نداشتند.
وی اظهار داشت: یکی از گسل های مهم در عرصه سینمای ما گسستی هست که بین اندیشمندان و هنرمندان ما بوجود آمده هست. این در حالی هست که تاریخ هنر ایران شاهد پیوستگی دو حوزه اندیشمندان و هنرمندان هست.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره کلیپ عمار در پایان تصریح کرد: جشنواره عمار یکی از برکات فتنه ۸۸ هست و اولین دوره این جشنواره در اولین سالگرد فتنه ۸۸ برگزار شد. افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره هرسال در ایام الله ۹ دی برگزار می شود. اما در طول سال اکران های ما ادامه دارد.
بنابرین گفته، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار نیز در ابتدای این نشست خبری به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های اخیر بخش اکران مردمی این جشنواره و همچنین هشتمین دوره جشنواره پرداخت.
فراهنگ**۹۲۴۶** خبرنگار: علیرضا مرادی

انتهای پیام /*

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما