در حالی که بر اساس اطلاعات موجود ۷هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی متوقف شده هست، بعضی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان جهت ارائه مجوز ترخیص این خودروها حکایت دارد.

افزایش فشارها برای ترخیص خودروهای متوقف در گمرک

 معاون اول رئیس جمهور  اواخر سال گذشته دستور العمل واردات خودرو را ابلاغ کرد که بر اساس آن، واردکنندگان غیر نمایندگی امکان واردات نداشتند و واردات خودرو تنها توسط نمایندگیهای رسمی صورت می‌گرفت. با توجه به اعتبار ۶ماهه اسناد ثبت سفارش عملاً تا تیرماه امکان واردات برای واردکنندگان غیر نمایندگی نیز وجود داشت اما بعد از آن تاریخ و بسته شدن سایت ثبت سفارش عملاً از سوی غیر نمایندگیها واردات جدید انجام نشده هست.

موضوع واردات خودرو و تغییر قوانین و دستور العملهای وارداتی تاکنون منجر به عدم تعادلهای مختلفی در بازار خودرو شده هست، این در حالی هست که بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش عملاً همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیررسمی امکان ثبت سفارش جدید نداشته‌اند.

از سوی دیگر درحال حاضر بر اساس آمارهای ۶ماهه تجارت خارجی کشور، حدود ۴۰ هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال ۹۵) به‌صورت قانونی وارد کشور شده هست. همین امر باعث شد تا مسئولان وزارت صمت اعلام کنند روند واردات خودرو متوقف نشده هست.

کارشناسان معتقدند هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش روبه‌رو بوده هست اما به‌نوعی این موضوع به پیشخور شدن استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقاً این افزایش در واردات منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده هست.

این در حالی هست که با وجود افزایش واردات تعداد خودروهای معطل در گمرک نیز به‌شدت افزایش یافته هست. یک مقام مطلع در گمرک ایران در گفتگو با تسنیم از وجود ۷۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش یا بدون مجوز واردات در گمرکات اجرایی خبر داد. گفتنی هست، حتی اگر حجم موتور خودروهای متوقف در گمرک زیر ۲۵۰۰ سی‌سی باشد اما ورود این خودروها به محوطه گمرکی بدون ثبت سفارش انجام شده باشد، وزارت صنعت و گمرک مجوزی برای ترخیص آنها ندارند.

در همین راستا بعضی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان برای اعطای مجوز برای ترخیص خودروهای معطل در گمرک خبر می‌دهند، این در حالی هست که دولت هیچ گونه الزامی برای ارائه تسهیلات و ارفاق به این دست واردکنندگان که ثبت سفارش نداشته‌اند، ندارد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت صنعت دستور العمل جدید واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارسال شده هست، هنوز مشخص نیست هیئت دولت چه تصمیمی را در خصوص واردات خودرو اتخاذ خواهد کرد اما نکته‌ای که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد این هست که به‌اعتقاد کارشناسان با یک فضای انحصارگونه در فضای وارداتی خودرو مواجه هستیم که مشخصاً حقوق مصرف کننده را به چالش کشیده هست. در حالی که بعضی دستگاههای متولی حمایت از حقوق مردم منتظر دستورالعمل جدید هستند و در این بین شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم بهتر هست هیئت دولت الزامات جلوگیری از انحصار و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد.

تکمیلی

12170104.jpg
یه گفته اقتصاد ایران آنلاین  : پس از درج خبر “خاک خوردن ۷۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش”خودروها از گمرک شهید رجایی به مقصد نامعلومی منتقل شدند

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: تسنیم

 

loading…

loading…

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما