برنج، معمولا به عنوان یکی از سالم‌ترین غذاها در دنیا به شمار می‌آید. ترکیب شدن با سبزیجات و ادویه‌های متنوع، آن را به یک وعده غذایی عالی تبدیل می‌کند. به هرحال، ما به دلیل خواص برنج برای سلامتی، تقریبا هر روز برنج می‌خوریم. چه برنج قهوه‌ای باشد چه سفید، فوایدش برای بدن بی‌شمار هست. برای اطلاعات بیشتر، خواص برنج برای سلامتی را در این‌جا آورد‌ه ایم.

۱. انرژی را افزایش می‌دهد

برنج، کربوهیدرات بالایی دارد که نقش سوخت را برای بدن بازی کرده و عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد. به علاوه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک موجود در برنج، به افزایش فعالیت متابولیک اعضای بدن کمک کرده و در نتیجه باعث افزایش انرژی می‌شود.

۲. خطر چاقی را کاهش می‌دهد

خوردن روزانه برنج برای سلامتی بسیار مفید هست زیرا برنج چربی مضر، کلسترول یا سدیم بالا ندارد. برنج، برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب هست. با این چربی، کلسترول و سدیم پایین، می‌تواند چاقی و مشکلات مربوط به آن را نیز کاهش دهد.

مطلب مرتبط: خواص‌برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستید

۳. به کنترل فشار خون کمک می‌کند

برای آن‌هایی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، خوردن روزانه برنج بهترین انتخاب هست زیرا سطح سدیم برنج، پایین هست. سطح بالای سدیم می‌تواند خطر انسداد رگ‌ها و عروق را افزایش داده، استرس را بالا برده و در نتیجه فشار خون را بالا ببرد. همچنین، می‌تواند باعث مشکلات قلبی مانند تصلب شرایین، حمله‌های قلبی و سکته شود.

۴. مشکلات پوستی را درمان می‌کند

متخصصان پزشکی نشان می‌دهند که پودر برنج می‌تواند مشکلات پوستی را درمان کند. متخصصین آیورودا بر این باورند که آب برنج، التهاب پوست را کاهش داده و مانند یک مرهم موثر عمل می‌کند. ترکیبات فنولی موجود در برنج که خواص ضد التهابی دارند، خارش و قرمزی پوست را درمان می‌کنند.

همچنین برنج، می‌تواند بعضی مشکلات پوستی را کاهش دهد زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به کاهش چین و چروک و دیگر علائم پیری زودرس کمک می‌کنند. می‌توان روزانه، برنج یا آب آن را مصرف کرد.

مطلب مرتبط: خواص شوید: ۱۵ فایده شگفت انگیز شوید

۵. متابولیسم را افزایش می‌‌دهد

برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین هست. این ویتامین‌ها باعث افزایش متابولیسم، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد عمومی اعضاء بدن می‌شود زیرا ویتامین‌ها برای بسیاری از فعالیت‌های بدن مورد نیازند.

۶. احتمال یبوست را کاهش می‌دهد

یبوست مزمن را می‌توان با خوردن برنج درمان کرد. برنج حاوی فیبر حل نشدنی هست که مانند یک اسفنج نرم عمل می‌کند و به راحتی و به سرعت از روده خارج می‌شود.

فیبر حل نشدنی فقط در برنج قهوه‌ای، زیاد نیست بلکه در غلات کامل نیز در مقادیر بالا یافت می‌شود. علاوه بر خوردن غذای فیبردار، نوشیدن آب کافی نیز به کاهش یبوست کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: ۱۰۳ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

۷. خطر سرطان را کاهش می‌دهد

فیبر بالا یکی از فواید برنج برای سلامتی هست. پس خوردن روزانه برنج می‌تواند به کاهش خطر بعضی سرطان‌ها کمک کند. فیبر موجود در برنج، نقشی حفاظ مانند دارد که به سلول‌های سرطانی آسیب رسانده و در برابر بیماری سرطان از بدن محافظت می‌کند.

۸. خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

برنج، از رشد و فعالیت پیام رسان‌های عصبی حمایت می‌کند که تا حدی باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر می‌شود. به علاوه، آنزیم‌های محافظ عصب در مغز، از رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم مضر که باعث ایجاد زوال عقل و آلزایمر می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

خوردن روزانه برنج، مانند خوردن روزانه میوه و سبزیجات هست.


ترجمه: سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع: drhealthbenefits

خواص برنج: ۸ فایده اثبات شده مصرف روزانه برنج برای سلامتی


 

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی هست و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۷۹ نفر)

مطالب مرتبط:

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما