چگونگی آماده شدن و برنامه ریزی برای امتحانات سوالی هست که دانش‌آموزان هر وقت به امتحان بعدی نزدیک می‌شوند از خود می‌پرسند. در این‌جا نکاتی درمورد برنامه ریزی برای امتحانات آورده‌ایم که ممکن هست در امتحانی که پیش رو دارید به شما کمک کند. آن‌ها را مطالعه کنید!

برنامه ریزی برای امتحانات

۱. به یک موسسه آموزشی خوب بپیوندید

در مورد یادگیری نحوه برنامه ریزی برای امتحانات این اولین قدمی هست که بهتر هست بردارید. در واقع، آموزش در مدرسه به علاوه خود خوانی، ممکن هست کافی نباشد. امتحانات رقابتی در مدرسه و دانشکده، تا حدی با امتحانات معمولی تفاوت دارند. برای موفق شدن در این امتحانات باید روش‌های متعددی را در پیش بگیرید. می‌توانید به یک موسسه معتبر و شناخته شده بروید تا به خواسته خود برسید. باید به طور منظم و تلاشگرانه در کلاس‌ها حاضر شوید.

مطلب مرتبط: ۲۲ نکته علمی درس خواندن برای شاگرد اول شدن در آزمون ها

۲. با یک الگوی کلی آشنا شوید

نکته دیگر برای یادگیری نحوه برنامه ریزی برای امتحانات آشنا شدن با الگوی کلی امتحان‌های متفاوت هست. با این کار، می‌توانید امتحان را بهتر پشت سر بگذارید و از جواب‌های خود مطمئن باشید زیرا با چیزهایی که باید حل کنید تا حدی آشنایی دارید. برای آشنایی با این امتحان‌ها، در امتحان‌های آزمایشی و تمرینی شرکت کنید. سعی کنید این امتحان ها را نیز با جدیت انجام دهید تا پس از چند بار، عملکرد شما در امتحان بهبود یابد. می‌توانید از سال بالایی‌ها نیز کمک بگیرید. یا این که به معلم‌ها و مربیان مراجعه کرده و راهنمایی‌های ارزشمند آن‌ها را به کار گیرید.

نگاه کردن به امتحان‌های سال‌های قبل نیز راه خوبی برای آمادگی برای امتحان بعدی هست. با این‌ کار متوجه می‌شوید که امتحان‌تان چگونه خواهد بود.

۳. مراقبه کنید و آرام باشید

اضطراب و نگرانی قبل از امتحان کاملا طبیعی هست. به هر حال، برای داشتن بهترین و مناسب‌ترین عملکرد، لازم هست آرام باشید. سعی کنید ریشه نگرانی خود را پیدا کنید. اگر این اضطراب به دلیل عدم آمادگی هست، پس یک واکنش کاملا منطقی محسوب می‌شود. اما اگر به خوبی برای امتحان آماده شده‌اید و باز هم دلهره و واکنش‌های عصبی دارید، این‌ها می‌تواند واکنش‌های غیر منطقی تلقی شوند. این‌که منبع اضطراب چیست اهمیت زیادی ندارد، چیزی که مهم هست دانستن نحوه واکنش به تاثیرات اضطراب هست.

وقتی آرام هستید، ذهن شما به بهترین شکل عمل می‌کند. اگر برای‌تان امکان دارد روش‌های ساده مدیتیشن را به صورت منظم تمرین کنید. این نه تنها به آرام شدن شما کمک می‌کند بلکه حافظه و مهارت‌های منطقی شما را نیز قویت می‌کند.

مطلب مرتبط:۹ ترفند ساده برای بهتر درس خواندن و یادگیری بیشتر

۴. ورزش کنید و غذای سالم بخورید

این مسئله برای افرادی که امتحان مهمی در پیش دارند بسیار مهم هست. با این وجود، اکثر افراد این مسئله را نادیده می‌گیرند. توصیه ما این هست که الگوی خواب و تغذیه خود را تغییر ندهید. یک رژیم غذایی متعادل، مهم‌ترین چیزی هست که برای سلامتی باید دنبال کنید. این کار، به بهبود وضعیت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیمار شدن دوباره شما نیز کمک می‌کند.

به عبارت دیگر، باید به صورت منظم ورزش کنید زیرا ورزش نه تنها متابولیسم و انرژی شما را افزایش می‌دهد بلکه وضعیت ذهنی شما را نیز به طور طبیعی بهبود می‌بخشد. ورزش کردن، سرعت جریان خون را نیز در بدن و مغز افزایش می‌دهد. حد اقل باید چهار یا پنج روز در هفته ورزش کنید. اگر معمولا در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمی‌کنید، یک پیاده روی نیم ساعته داشته باشید. این کار توانایی و بنیه شما را افزایش داده و بدون شک به آمادگی شما برای امتحان کمک می‌کند.

۵. منظم باشید

نظم برای هرکسی و برای رسیدن به هر چیزی لازم هست. یک برنامه منظم را دنبال کرده و به آن پایبند باشید. سعی کنید از آن فاصله نگیرید. برنامه خواب منظم یکی از چیزهایی هست که باید دنبال کنید. میزان خواب روزانه‌ای که توصیه می‌کنند، بین ۷ تا ۸ ساعت هست. زیاد نیز نخوابید چرا که ذهن شما را خسته می‌کند. سعی کنید در طول روز نیز بخوابید، البته به میزان مناسب. توصیه ما برنامه‌ریزی درست، تمرین یک برنامه واقعی و اجرای جدی آن هست. عادت‌های سالم را دنبال کنید. اهمیت بالایی دارد. از آن مهم‌تر این‌که به مسائل سرگرم کننده و چیزهایی که حواس شما را پرت می‌کنند اهمیت ندهید. تمرکز داشته باشید.

۶. با انگیزه و پر انرژی بمانید

انگیزه، مسئله  تعیین کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت شماست. پر انرژی و با انگیزه بمانید. انگیزه می‌تواند افکار و احساسات مثبت را در شما ایجاد کند. نگذارید شکست، ذهن شما را ببندد. اراده شما باید خیلی قوی باشد. مقصد را تعیین کنید. ذهن خود را بر موفقیت متمرکز کنید و به چیزهایی که برای‌تان اتفاق می‌افتد اهمیت ندهید. سخت تلاش کنید و دست از تلاش کردن برندارید. اگر نتوانید به خوبی تمرکز کنید، ممکن هست این مشکلات و موانع بزرگ‌تر به نظر برسند.

مطلب مرتبط: ۱۲ فایده و زیان استفاده از فناوری در کلاس درس

۷. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید

لازم هست که نقاط قوت، ضعف، موقعیت‌ها و تهدیدها را برای خود مشخص کنید. این یک تکنیک موثر هست که به شما می‌گوید باید روی چه چیزی تمرکز کنید و کجا را اشتباه می‌روید. در نتیجه خواهید دانست که چگونه به هر کدام از این‌‌ها واکنش درست نشان دهید. زمان بیشتری را وقف آن‌ها کنید. در صورت لزوم، در گرفتن کمک از افراد متخصص تردید نکنید. فقط اطمینان حاصل کنید که نقاط قوت شما باعث موفق شدن شما بشوند. سپس این نقاط قوت اصلاح کرده و آن‌ها را عالی کنید.

۸. روزانه، مطالعه و تمرین کنید

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در امتحان پیش رو بگیرید، باید بدانید که مطالعه و تمرین منظم اساس این کار هست. کارها را به فردا نیندازید. نکات مبهم را از معلم‌ها و مربیان خود بپرسید. به یاد داشته باشید که تمرین باعث موفقیت می‌شود. تمرین تنها راهی هست که به موفقیت شما می‌انجامد. منابع و سوالات مختلف را تمرین کنید. همچنین باید به روش‌ها و راه حل‌های مختلف از منابع معتبر مراجعه کنید. وقتی همیشه تمرین کنید، بهبود قابل توجهی را در عملکرد خود خواهید دید.

۹. زمان مطالعه را مشخص کنید

توصیه دیگر در مورد برنامه ریزی برای امتحانات زمان بندی هست. زمان، مهم‌ترین عامل هست. همان‌گونه که بعضی مطالعات نشان می‌دهند، مغز انسان از ۵ تا ۸ صبح و ۷ تا ۱۱ شب در فعال‌ترین حالت خود قرار دارد. پس، دانش‌آموزانی که در این بازه زمانی مطالعه می‌کنند، در مقایسه با افراد دیگر، قدرت حافظه و مطالعه بهتری خواهند داشت. زمان بسیار گران‌بها هست! پس باید بهترین استفاده را از آن بکنید! وقت خود را صرف فعالیت‌های بی‌فایده نکنید. فقط کارهای با ارزش انجام دهید.

مطلب مرتبط: راه های افزایش یادگیری در روزهای پر استرس امتحان

۱۰. به شکلی مناسب برای امتحان آماده شوید

این مسئله، کلید کاهش اضطراب هست. خیلی فشرده درس نخوانید. فشرده خواندن می‌تواند باعث ایجاد سطح بالایی از اضطراب شود و برای یاد گرفتن مطالب زیاد مفید نیست.

همچنین، به جای این‌که سعی کنید تمام جزئیات را حین خواندن حفظ کنید، باید همه چیز را ترکیب کرده و اول مفاهیم مهم و کلیدی را یاد بگیرید. در مواردی که پوشش دادن تمام مطالب برای‌تان ممکن نیست، بهتر هست بخش‌هایی را انتخاب کنید که می‌دانید مطالب را به خوبی پوشش و ارائه می دهند.

۱۱. از تکنیک‌های خلاقانه استفاده کنید

اگر بعضی مطالب به نظرتان خسته کننده می‌آیند، می‌توانید فصل‌ها را به بازی‌های متنوعی مانند فلش کارت‌ها، بازی‌های افزایش حافظه و تکرار تبدیل کنید. دانش‌آموزان باید کنار جزوات خود بنشینند، فلش کارت‌های حاوی اطلاعات را بیرون بکشند و به طور منظم مطالعه کنند. یا این‌که می‌توانید برای کمک به حفظ کردن نکات، از شعر و ترکیب کلمات استفاده کنید.

۱۲. در امتحان تقلب نکنید

این هم مسئله مهمی هست که قبل از امتحان باید به ذهن بسپارید. به عنوان یک دانش‌آموز، والدین و معلم ها دائما به شما تذکر می‌دهند که سر جلسه امتحان تقلب نکنید چرا که می‌تواند به شما و آینده‌تان آسیب برساند.  زمانی که این اصل را به خاطر داشته باشید، می‌توانید ذهن خود را برای داشتن یک امتحان سالم و درست آماده کنید.

مطلب مرتبط: ۸ خوراکی فوق‌العاده برای تقویت تمرکز و حافظه تان

۱۳. به خدا و خودتان باور داشته باشید

آخرین نکته که البته اهمیت زیادی نیز در آماده شدن و برنامه ریزی برای امتحانات اعتقاد به توانایی خود هست. ذهن شما حداقل ۵ دقیقه قبل از امتحان باید آزاد باشد. دعا کردن می‌تواند انرژی و آرامش ذهن شما را افزایش دهد که بدون شک به شما کمک می‌کند. همچنین بسیار مهم هست که به توانایی خود اعتماد داشته باشید. این مسئله همیشه باعث رسیدن به نتایج مثبت می‌شود.

امیدواریم از نکات مربوط به آمادگی و برنامه ریزی برای امتحانات که در این مقاله کوتاه آمده بود خوش‌تان آمده باشد.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: vkool

۱۳ راه آماده شدن و برنامه ریزی برای امتحانات که بهترین نتیجه را بگیرید


نوشته های مرتبط

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما