مرسدس بنز شرکت خودروسازی هست، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتورهای درون‌سوز، همچنین ارائه خدمات مالی لیزینگ و بیمه اتومبیل و نیز تعمیر خودرو فعالیت می‌کند. شعار این شرکت «یا بهترین یا هیچ» هست. در ادامه با ما همراه باشید تا ۳۰ حقیقت شگفت انگیز درباره مرسدس بنز را بدانید.

۳۰ حقیقت شگفت انگیز درباره مرسدس بنز که نمی‌دانستید

کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر میریانج قرار دارد.

این شرکت ادامه قدیمی‌ترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت هست، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و کارل بنز تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی دایملر آگ می‌باشد.

مرسدس بنز در طی دو قرن پیشتاز ثبات و موفقیت بوده هست. این شرکت خودروسازی چگونه تکامل پیدا کرد؟

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت حیرت انگیز درباره اینتل

۱. اولین خودرو

اولین خودرو طراحی کارل بنز بود. در سال ۱۸۸۶ بود که کارل بنز مسئول ساخت اولین «وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی درون سوز» شد. وسیله‌ی نقلیه‌ی عجیب او امروزه یک نام ساده دارد. به آن «کارز» (خودروها) می‌گویند!

۲.  پتنت موتور واگن

اولین خودرو ثبت شد و حق انحصاری (پتنت) گرفت، و پس پتنت موتورواگن نامیده شد. این خودرو یک وسیله‌ی نقلیه‌ی سه چرخه با یک بدنه‌ از جنس لوله‌ی فلزی بود که بر روی آن پنل‌های چوبی تعبیه شده بود. با یک موتور کوچک گازوئیلی کار می‌کرد. قدرت آن ۳/۲ اسب بخار بود و حتی به قدرتمندی یک اسب واقعی هم نبود.

۳. اولین سفر جاده‌ای

همسر اول کارل، برتا، اولین سفر جاده‌ای جهان را انجام داد. پتنت موتورواگن فقط ساخته‌ی کارل بنز نبود، بلکه ساخته‌ی برتا نیز بود. او در تامین مالی و بازاریابی آن کمک کرد. اما، آیا اون می‌توانست آن را ثبت کند؟ نه، زنان احتمالا اجازه‌ی چنین کاری را نداشتند. در غیر این‌صورت نام او نیز به عنوان یکی از سازندگان ثبت می‌شد.

مرسدس بنز

۴. برتا و پسرانش

پتنت موتورواگن را برتا و دو پسرش یوجین و ریچارد سوار می‌شدند. آن‌ها در اولین سفر جاده‌ی ۱۲۰ مایلی جهان از مانهایم به فورتسهایم مسافرت کردند.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره ای بی (ebay) که نمی‌دانستید

۵. پمپ بنزین

چون آن روزها نمی‌توانستند هیچ پمپ بنزینی پیدا کنند، گروه کوچکی دم داروخانه‌ای می‌ایستادند تا کمی اتر نفت لیگروئن بگیرند و به عنوان سوخت استفاده کنند. برتا احتمالا کمی خوراکی و یک قوطی نوشابه هم با خودش برداشته بود.

۶. مرسدس و بنز

خب نام دیگر یعنی «مرسدس» چگونه با نام «بنز» ترکیب شد؟ این کار به خاطر نام مرسدس، دختر امین جلینک، بود وکیل سرسخت دایملر-موتورن-گیزلشافت. ابتدا نام شرکت دایملر-بنز بود و بعدا به مرسدس بنز تغییر یافت.

۷. امیل جلینک

امیل جلینگ در اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ به اوج موفقیت رسید. او سایر سرگرمی‌هایی مانند رانندگی ماشین مسابقه و همین طور مدیریت تیم را نیز دنبال می‌کرد. او وارد عرصه‌ی تولید ماشین‌های مسابقه‌ای دایملر-ساخت شد که تحت نام مستعار «مرسدس» کار می‌کرد و نهایتا در ۱۹۰۲ به عنوان یک علامت تجاری ثبت شد. او همچنین از این نام به عنوان مشخصه‌ی محصولات برای وسایل نقلیه‌اش انتخاب کرد.

۸. رقابت

تا دهه‌ی ۱۹۲۰، شرکت خودرو دایملر-بنز با رقابت شدیدی از سوی مدل T هنری فورد در آلمان مواجه شد. اوضاع سخت به نظر می‌رسید، به خصوص به خاطر اقتصاد کند بعد از جنگ جهانی اول. دایملر برای حفظ آرامش شرکت، ناگهان محصولات دیگری را امتحان کرد، من جمله یک دوچرخه تحت نام مرسدس در سال ۱۹۲۳. این شرکت حتی به فکر ساخت ماشین تحریر افتاد. اما، ماشین تحریر مرسدس هرگز به مرحله‌ی اجرا در نیامد!

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت درباره استارباکس که احتمالا نمی‌‌دانستید

۹. لوگوی مرسدس

لوگوی ستاره‌ای سه‌ گوش معروف مرسدس را به یاد دارید؟ در ابتدا، تقریبا یک ستاره‌ی چهار گوش بود. هر گوشه نماد یکی از این سه مورد بود «حرکت در زمین، در آب، و در هوا»‌. هرچند تقریبا یک گوشه وجود داشت که برای نمادپردازی فضا اضافه شده بود اما نهایتا این گوشه حذف شد.

۱۰. حمل و نقل فضایی

مرسدس حمل و نقل غیر زمینی به فضا را نیز آزمایش کرد، اما نهایتا این فعالیت حذف شد. درست همان طور که گوشه‌ی «فضا» از لوگو حذف شد.

مرسدس بنز

۱۱. تغییر لوگو

از ۱۹۱۰، مرسدس شروع کرد به استفاده از لوگوی سه گوشه بر روی خودروهای دایملر. دایره‌ای که بعدا دور آن ستاره کشیده شد چیزی بود که فقط در ۱۹۱۶ اضافه شد.

۱۲. فضا پیما

مرسدس بنز همچنین برای حماسه‌ی علمی تخیلی «توپ‌های فضایی» یک فضاپیما ساخت. در این کلیپ شاهزاده خانم وسپا به همراه دستیار روباتیکش دات ماتریکس به تصویر کشیده می‌شوند. شاهزاده برای فرار از سیاره‌ی درودیا و از دست پرنس والیوم از فضاپیمای مرسدس بنزش استفاده می‌کند.

مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت درباره‌ اچ اند ام (H&M) که نمی‌دانستید

۱۳. مهد صنعت خودرو

گمان بر این هست که آلمان مهد صنعت خودروسازی هست، از همین رو اشتوتگارت نیز «شهر بنز» نامیده می‌شود. کارل بنز پتنت واگن را اختراع کرد در حالی که گوتیلب دایملر و ویلهلم میباخ در این شهر دیملر را راه‌اندازی کردند. پورشه، و همچنین تولید کننده‌ی قطعات خودرو بوش و ماهله نیز در اشتوتگارت بنیان‌گذاری شدند. آن‌ها هنوز آن را «خانه‌» می‌نامند.

۱۴. رنگ‌بندی

قبل از دهه‌ی ۱۹۶۰ ماشین‌های مسابقه‌ی ایتالیایی قرار بود قرمزرنگ باشند، در حالی که خودروهای آلمانی سفید رنگ‌آمیزی می‌شدند. دریافتند که این خودروها یک کیلو از حد مجاز وزنشان بیشتر هست. از این رو مهندسان سعی کردند رنگ سفید آن را بتراشند. این کار چنان جواب داد که ماشین مسابقه‌ی W25 به سرعت و پیش از بقیه‌ی خودروها اولین مسابقه‌ی خود را به پایان برساند.

مرسدس بنز

۱۵. تغییر نام

بعد از این، مرسدس و همین طور سایر ماشین‌های مسابقه‌ی آلمانی نیز یک نام جدید اتخاذ کردند – پیکان‌های نقره‌ای. اتاقک‌های آلومینیومی نقره‌ای ساده‌ این ماشین‌ها را بسیار جذاب می‌کرد.

۱۶. فیبر کربن

امروزه، ماشین‌های فرمول ۱ مرسدس از فیبر کربن تشکیل می‌شوند. با این حال، آن‌ها را نقره‌ای متالیک رنگ‌آمیزی می‌کنند.

مطلب مرتبط: مستر کارت: ۳۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره‌ مستر کارت که نمی‌‌دانستید

۱۷. آدولف هیتلر

در کمال شگفتی، آن ماشین‌های مسابقه‌ی W25 در واقع توسط یک گروه بی‌رحم تامین بودجه می‌شد – صدراعظم جدیدا منصوب شده‌ی آلمان، آدولف هیتلر، و حزب نازی‌اش. او این بودجه‌ها را برای هر دوی مرسدس و اتو یونیون، شرکت دیگری که بعدا آئودی از آب در می‌آید، صرف می‌کرد.

۱۸. مرسدس بنز ۷۷۰

خودروی رسمی مخصوص حمل و نقل هیتلر در واقع یک مرسدس بنز ۷۷۰ بود که شیشه‌ی جلوی آن ضد گلوله بود. از این رو، مرسدس واقعا به شرکت خودروسازی این دیکتاتور تبدیل شد.

۱۹. خودروهای خودگردان

خودروهای خودگردان اخیرا به موضوع مهم و بسیار بزرگی تبدیل شده‌اند، اما اولین خودروی مرسدس بنز خودگردان ۲۵ سال پیش از کارخانه بیرون آمد. اتحادیه‌ی اروپا ۸۰۰ میلیون یورو برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

۲۰. ماشین‌های خودران

بعد از چند سال، مرسدس تحقیقات درباره‌ی ماشین خودرانی را شروع کرد که در ۱۹۹۵ خودش را از مونیخ آلمان به کپنهاگ دانمارک می‌راند و بر می‌گرداند. در بعضی از نقاط سرعتش تا ۱۰۹ مایل بر ساعت بالا می‌رفت.

۲۱. هوشمند بودن

با استفاده از درس‌هایی که با ماشین‌های خودران از ۱۹۹۵ آغاز شد، مرسدس بنز اکنون همان فناوری را به عرصه‌ی تولید کامیون آورده هست. کامیون‌های آینده به قدر کافی هوشمند هستند که تشخیص دهند چه وقت یک ماشین پلیس از پشت سر به آن‌ها نزدیک می‌شود. به همین خاطر می‌تواند کنار بکشد و راه را باز کند.

۲۲. ساعت سواچ

در دهه‌ی ۸۰، همه صاحب‌ ساعت‌های سواچ بودند. آن‌ها با مرسدس‌ها تنظیم و هماهنگ شده بودند تا خودروهای هوشمند را شکل بدهند. مدیرعامل سواچ نیکولاس هایک آن را ساخت و سبک و همین‌طور ویژگی‌های مختص ساعت‌های سواچ را در آن حفظ کرد.

۲۳. معامله با مرسدس

در ۱۹۹۴، او با شرکت مرسدس وارد معامله شد. اکنون Smart یکی از شرکت‌های تابعه‌ی مرسدس و تحت تملک کامل آن هست.

۲۴. آام‌گ

مرسدس آام‌گ(AMG) که به اختصار آام‌گ شناخته می‌شود، یک شرکت تابعه مرسدس بنز هست که خودروهای این شرکت را از نظر ظاهری مجلل می‌کند و از لحاظ فنی ارتقا می‌دهد. مدل‌های آام‌گ قیمت بیشتر و عملکرد قوی تری نسبت به خودروهای سری مرسدس دارند. مرسدس در ۱۹۹۹ اداره‌ی آ‌ام‌گ را به دست گرفت.

۲۵. فلسفه‌ی آ‌ام‌گ

فلسفه‌ی آ‌ام‌گ جالب هست – «یک مرد، یک موتور». اکنون مرسدس ۵۰ سازنده‌ی موتور ماهر آ‌ام‌گ دارد که تک تک موتورهای آ‌ام‌گ را با دست می‌سازند. روی هر موتور امضاء سازنده حک می‌شود.

۲۶. مرسدس بنز اس‌ال‌اس ای‌ام‌جی

درب‌های ابرخودروهای مرسدس‌بنز اس‌ال‌اس ای‌ام‌جی لولاهایی دارند که روی سقف کار گذاشته شده‌اند و هنگام باز شدن رو به بالا حرکت می‌کنند.

۲۷. مشکل این نوع درب‌ها

اما این نوع درب‌ها یک مشکل امنیتی دارند. فرض کنید ماشین بعد از تصادف واژگون شود و روی سقف قرار بگیرید، در این حالت درب‌ها بسته خواهند ماند و کسانی که درون ماشین گیر افتاده‌اند نمی‌توانند از آن خارج شوند. در نتیجه تولید کنندگان روی لولاهای درب‌ها پیچ و مهره‌های انفجاری کار گذاشتند. این لولاها درست چند هزارم ثانیه قبل از واژگونی خودرو منفجر می‌شوند و باعث می‌شوند درب از قاب خود کنده شود و به این طریق مسافران داخل خودرو راحت بتوانند از آن خارج شوند.

۲۸. صدای موتور

شما می‌توانید یک موتور آ‌ام‌گ را از روی صدای غرش آن تشخیص بدهید. مسئله‌ی صدای موتور،‌ شتاب خودرو و همچنین دنده‌ معکوس، برای سازندگان آ‌ام‌گ بسیار حائز اهمیت هست.

۲۹. قابلیت ویژه برای مسابقه‌

مرسدس بنز برای پیشتاز بودن در مسابقات اتومبیلرانی به یک فرمول دست پیدا کرده هست. این شرکت دو عنصر توربوژارژر را به دو نیمه تقسیم می‌کند و یکی را در جلوی موتور و دیگری را پشت آن قرار می‌دهد. در نتیجه، مهندسان مرسدس آ‌ام‌گ اف-۱ پتانسیل‌های بسیاری را پیش روی دارندگان این خودرو قرار داده‌اند.

۳۰. قهرمانی در مسابقات

رانندگان مرسدس اف‌۱ لوییس همیلتون و نیکول روزبرگ تا کنون ۱۴ و ۱۷ مسابقه را برنده شده‌اند. آن‌ها قهرمانان «تولید کننده» هستند.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: boomsbeat

۳۰ حقیقت شگفت انگیز درباره مرسدس بنز که نمی‌دانستید


 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما